Sapa

24 januari 2018 - Sa Pa, Vietnam

Hallo allemaal
Vandaag onze laatste dag in Sapa.
Toen wij , per slaapbus, hier naar toe vertrokken hadden we beiden een beeld van een rustiek dorpje aan de voet van de hoogste berg van Vietnam. Niets blijkt minder waar...Sapa is te vergelijken met een skidorp in Oostenrijk of Zwitserland. Het stikt er van de eettentjes, guesthouses, hotels, shops en massagesalons. Ons hotel zit in een zijstraat, grenzend aan de winkelstraat. Wanneer we uit ons raam kijken hebben we prachtig uitzicht op de berg. Vanochtend weer zo'n mooi plaatje...het dal lag onder een deken van wolken en wij keken daar op. De kleurrijke mensen...waarvan er dus een hoop nog in klederdracht lopen...stammen af van de Hmong. Een volksgroep welke nog in de bergen leeft maar dagelijks naar beneden komt om hun handgemaakte souvenirs te verkopen. Het zijn veelal de kinderen, ik schat ze amper 5 jaar, die met hun jongere broertje of zusje op de rug, tasjes en armbandjes proberen te verkopen. Ik moet zeggen dat ik begrijp dat kleine kinderen de aandacht trekken én krijgen omdat het er zo schattig uitziet. Deze kinderen lopen er echter 's avonds laat nog op hun blote voetjes of teenslippers....vreselijk om te zien. Ik heb gelezen dat hun ouders ze daarom ook van school houden. Ze zijn een bron van inkomsten. In Sapa is er een project opgestart om deze kinderen onderwijs te bieden. Mooi initiatief. Verder zijn ze hier gek van bloesem bomen. Iedere dag komen we brommers tegen die een enorme bloesemboom vervoeren. En heb je geen brommer tot je beschikking dan draag je hem op je rug. Van de week liepen Rob en ik langs het meer toen we continu het getoeter van een scooter hoorde. Omdat het irritant werd keken we beiden om. Wat bleek, het was de mobiele slager. Dus zoals bij ons het ijsboertje door de wijk rijdt...zo doet de slager dat hier. Alleen wel op de scooter.....een grote plank gemonteerd op zijn bagagedrager en daar ligt dan een homp vlees op🤔🙈
Gisteren, dinsdag, zijn we per kabelbaan naar Fansipan legend gegaan. Ik heb nog gecheckt of hier een mooi verhaal aan vast zit maar nee...tis gewoon de hoogste berg van Vietnam die dankzij de Zwitsers, nu een kabelbaan hebben zodat toeristen naar boven kunnen. Boven heb je prachtig uitzicht. Om naar de top te gaan moet je behoorlijk wat traptreden afleggen...wat je vanwege de ijle lucht, aan je ademhaling merkt. De dagen dat we hier waren hebben we het enorm getroffen met het weer. Alleen maar zon gehad en veelal helder zicht. Zodra het hier regent verandert het dorp in 1 grote modderpoel.
De keuken is hier gevarieerd. Je kunt voor local food gaan of italiaans/frans/europees.
De pho, waar Akkie naar verwees, is een heerlijke bouillon met noodles met daarin verse groenten. Wat dat is kun je zelf varieren.
Morgenvroeg, om 8.00 uur, vertrekken we per minibus naar Hanoi. Daar zullen we Eef en Gerrie ontmoeten en trekken we met elkaar verder. Wij zijn er in ieder geval klaar voor.
Geniet van de foto's en dikke knuffels.
Liefs Petra

1. Ilse:
    24 januari 2018
    Geweldig! Tsja, dat van die kinderen is natuurlijk wel hartverscheurend...
  2. Herry:
    24 januari 2018
    Ziet er fantastisch uit. Goed om dit eens te zien dan ga je Nederland, ondanks alle problemen, meer waarderen. Je hebt daar trouwens wel een mooie hoogtestage. Als je terug bent dan ben je niet meer bij te benen.
  3. Petra:
    Ik heb met al ingeschreven Herry. Over 4 jaar naar de Olympische Spelen
  4. Zwaantje Oosterom:
    28 januari 2018
    Hallo Petra
    Wat een mooie foto's zag ik bij Zwaantje voorbij komen.
    Zag ook dat je nog een tijdje weg blijft, ga genieten van een geweldige ervaring.
    Groetjes van Marijke
  5. Petra: