Luang Namtha

15 januari 2018 - Luang Namtha, Laos

Eergisteren zijn we, per propellorvliegtuigje, van Vientiane naar Luang Namtha gevlogen. Hoe strikt en erg secuur de beveiling op Schiphol is, zo laconiek zijn ze hier. Flessen drank en hele rijsttafels gaan mee het vliegtuig in. Al met al duurde de vlucht een uurtje en hadden we prachtig uitzicht. Per tuktuk zijn we naar onze accomodatie gebracht. Een mooie bungalow aan het water. Omdat we 6 Km buiten het, kleine, centrum verblijven was de eigenaar zo aardig om ons te brengen zodat we een mountainbike konden huren. De hoeveelheid europeanen wordt steeds minder, naarmate we verder weg gaan. We zitten een kleine 60 kilometer van de chinese grens. De bevolking heeft een mix van chinees maar ook trekken van Mongolië. Per bike hebben we anderhalve dag weer mooie plekken gezien. Het is jammer dat het complete plaatje niet te vangen is in een foto. De geuren, de kleuren, de geluiden maar ook de stilte. Vandaag hebben we 2 markten bezocht. Op 1 van de markten plukten ze parkieten voor consumptie. Ik wilde er een foto van maken maar dat werd niet gewaardeerd. Wanneer er geen klandizie is dan liggen ze op een stretcher te pitten, maken hun oren schoon of snijden met het mes, waarmee ze net groenten hebben gesneden, het eelt van hun voeten. ( zelf gezien!,,,)De gehuchtjes die we doorkruist hebben zijn nog armer dan arm. Meer dan wat golfplaten is het niet maar....wel een schotelantenne in de tuin. Het wassen van zowel kleding als lichaam gebeurt in de plaatselijke rivier. Ook checken ze bij elkaar de haren op, wat ik aanneem, luis. Het maakt je dankbaar voor het feit dat ons bedje in Nederland staat waar alles zo tip top verzorgd is. Omdat we redelijk ver van het centrum zitten eten we bij onze accomodatie. Volgens de lonely planet 1 van de beste plekken. Wij zijn het daarmee eens. Vers, smaakvol en voldoende keus. Morgen vertrekken we per bus naar Huay Xia. Daar zijn we dan 1 nacht om vervolgens per boot de Mekong af te varen. Groeten van ons