Mountainbiken

12 januari 2018 - Vang Vieng, Laos

hallootjes,

Zowel vandaag als gisteren hebben we de binnenlanden van Vang Vieng verkend. Prachtige natuur maar een " very bad road" of zoals ze hier zeggen dirty road. Veel modder, kuilen en keien die het trappen tot een uitdaging maken. De binnenlanden kenmerken zich door veel varens en inmens grote bomen. Volgens mij een teken dat er hier ook genoeg water valt. De temperatuur scheelt behoorlijk met de hoofdstad, een lange broek en een vest zijn geen overbodige luxe. Maar, als je maar hard genoeg trapt dan krijg je het vanzelf warm.....en dat kregen we het dus ook. De tour van gisteren zou ons leiden naar een waterval. Helaas bleek dat niet meer dan een klein spugend beekje te zijn. Het fietsen is trouwens niet risicoloos. Zo steekt er regelmatig een kudde met koeien over die totaal geen benul van de verkeersregels heeft. Alert blijven is dus een must.;-)  Het leuke om dit per fiets te doen is het doorkruisen van de kleine dorpjes en hun bevolking. Wij kijken naar hen, naar de, in onze ogen erbarmelijke omstandigheden waar ze in moeten huizen, en zij kijken naar ons....nog net niet op hun voorhoofd tikkend, over de wijze waarop wij ons vervoeren. Iederen is er even aardig en begroet ons uitbundig door te zwaaien of te roepen. Gisteren hebben we zo'n 40 km weggetrapt. Afgesloten met een bordje springrolls en een biertje. Nou -tje...de flessen die hier geserveerd worden hebben een inhoud, rare maat, van 570 ml. Een aardige plons dus. Als niet-bierdrinker vind ik dit bier lekker smaken, het is locaal bier en heeft een zachte smaak. Lekker bij een bordje nasi of springrolls. Het ontbijt bestaat uit geroosterd brood, en vers fruit en, indien voorradig yoghurt, of rijst met kip. Rob laat zich dat in de ochtend al goed smaken....ik ga, als ik de keus heb voor een broodje. De tour van vandaag was niet zo lang maar wel 2x zo zwaar. Soms liep de weg zo steil omhoog dat we dit te voet moesten doen. Downhill gaat dan vanzelf....behoorlijk onder de modder keerden we na 2 uur weer terug in ons dorp. Daar hebben we ons te goed gedaan aan een heerlijk mok koffie en zijn we de spa in gedoken voor een 2 uur durende massage. Zo fit als een hoentje zitten we nu op onze kamer. Morgen keren we terug voor 1 nacht Vientiane en pakken dan het vliegtuig naar Luang Namtha. Tot laters.