Siem Reap

12 februari 2018 - Phnom Penh, Cambodja

Goedemorgen allemaal;
In afwachting van onze vlucht naar Phnom Penh schrijf ik dit verhaal.
4 dagen geleden zijn we door de douanepoorten van Cambodja gegaan. Onze vlucht gjng sneller dan de controle door de douane. Ons paspoort is in totaal door 14(!!!) Personen bekeken, bestempeld en gestickerd. Mocht je overwegen iets kwaads in de zin te hebben.....je komt er niet doorheen!!
Ons guesthouse lag niet ver van het walhalla van eettentjes/pubs/ disco's en vele shoppingmarktjes. De mobiele slager die we in Sapa zagen heeft plaatsgemaakt voor de mobiele cocktailbar. Ieder gewenst drankje kan gemaakt worden. De valuta is hier de riel maar de prijzen worden veelal in dollars aangegeven en daarmee ook betaald. Makkelijker rekenen want een paar duizend riel is omgerekend een paar centen.
Op onze tweede dag hebben we een mini tour geboekt per tuk tuk. We hebben verschillende oude tempels bezocht waaronder Wat Prohm en de Ta Prohm. De laatste is gebruikt als filmdecor voor de film tomb raider met Angelina Jolie. Wat heel bijzonder is, is dat er bomen zich door de gebouwen heen laten groeien. Apart om te zien.
Onze derde dag voerde ons door de binnenlanden van Siem Reap en zijn we per boot langs een dorp gevaren. De huizen staan daar op immens hoge palen vanwege het hoge water. Het is ongekend hoe men daar leeft. Het toilet loopt via de rivier waar men zich ook wast, de kleding reinigt(...) en in vist. Via bizar kleine trappetjes moet je omhoog klimmen om bij je deur te komen. We hebben kleine kindjes gezien waarbij wij ons hart vasthielden als we ze naar boven zagen komen. Onze tussenstop was op een drijvend restaurant waarbij we krokodillen in een kooi hebben gezien. Deze zijn dus voor consumptie.
Trouwens...er rijden hier karretjes rond waarbij je gefrituurde spinnen, poppen, slangen en kevers kunt eten. Wij hebben gefrituurde larven op en ik moet zeggen...het smaakte goed. Als een uitgebakken spekje bij de boerenkool😉😉
Gisteren hadden we een vroege tour. De zonsookomst zien bij Wat Prohm. Half 6 in de tuktuk...gahaap. We hebben mooie plaatjes kunnen schieten.
De standaarduitrusting die een cambodjaan bij zich heeft is een hangmat. Overal waar je komt hangt zo'n ding en neemt men een powernap. Zelfs in de tuktuk( de naam zegt het al) doet men een dutje, hangend in de mat.
We gaan onze laatste dagen met z'n viertjes in. Rob en ik vertrekken donderdag naar Tasmanië. Gerrie en Eef gaan nog 5 dagen uitusten in een heerlijk resort.
Boardingtime dus ik ga stoppen.
Foto's volgen later.
Lieve groet
Petra
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Helma:
    12 februari 2018
    Wat een geweldig verhaal als de zorg jou niet meer bevalt dan kan je zo aan de slag als reporter.
  2. Annemieke:
    12 februari 2018
    Wat een heerlijk reisverslag weer! Maar die gefrituurde larven 😯respect hoor!
  3. Karin:
    12 februari 2018
    Heel veel plezier in Tasmanie. Gaat vast ook weer onvergetelijk worden. Eef en Ger geniet nog even in jullie resort en daarna een veilige terug reis. Dikke kus.
  4. Ilse:
    12 februari 2018
    Schitterend! Zal wel weer even wennen zijn om straks verder te gaan met z'n tweetjes, geniet nog even van jullie gezelschap!
  5. Janny de Leeuw:
    12 februari 2018
    wat een mooie foto.s maar die larven hoe krijg je ze weggeslikt griezel er van nog een fijne reis
  6. Herry:
    12 februari 2018
    Heel Leuk. Als je in die landen bent moet je alles eten. Ik heb ook wel eens van die aparte dingen gegeten en veelal smaakte dat best. Binnenkort zitten jullie weer in de westerse beschaving en dan moet je je weer aanpassen. Geniet.
  7. Lisenka kornet:
    12 februari 2018
    Ik geniet van je mooie verhalen, wat een bijzondere dingen maak je mee! Op maar weer naar de volgende bestemming! Have fun😘
  8. Gerda de Groot:
    16 februari 2018
    Wat maak je leuke reisverslagen. Heel fijn om te lezen!! Veel plezier.