Luang Prabang

18 januari 2018 - Luang Prabang, Laos

Hallo allemaal
Vandaag zijn we aangekomen in Luang Prabang. Een relatief grote plaats. We hebben deze plek bereikt per boot over de Mekong- rivier. Een 2- daagse tocht waarin we ongeveer een 300 km stroomafwaarts hebben afgelegd. De eerste dag vertrokken we met een strak blauwe lucht en een boot vol met een mix van europeanen en locals. Het is leuk om te zien hoe tijdens zo'n reis gecommuniceerd wordt...handen en voeten zijn een ideaal middel om elkaar te begrijpen. We hebben onze tocht bewust met de slowboat gedaan. Via internet hadden we gelezen dat de fastboat een enorme herrie maakt. Daar kwamen we al gauw achter toen we op het water zo'n fastboat zagen....je zit dus met een motorhelm op en scheert over het water. Een soort formule 1 boat dus. De boot was uitgerust met oude autostoelen, welke ze op een balk hadden gemonteerd, die weer vast zat aan de bodem. Weggooien is immers zonde😂😂 Onderweg hebben we dorpjes gezien die zo geïsoleerd zijn dat we ons afvragen of ze überhaupt weleens andere mensen tegen komen.
Wanneer we in een dorpje aanmeerden om voorraden af te leveren dan rende de kleine kinderen gauw naar beneden om hun, zelfgemaakte, armbandjes aan de toerist te verkopen.
Op dag 1 hebben we een overnachting gedaan in Pakbeng. Een gehucht wat vooral goed draait door de toeristen. Je kunt er heerlijk eten en je eigen voorraad aanvullen voor de reis van de volgende dag. In ons geval bananen, chips, muffins en water.
De tweede dag was vroeg eruit.Om 6.30 uur ging de wekker, douchen, ontbijten en op naar de haven voor het laatste stuk van 7 uur.
Morgen gaan we de boel hier verkennen en bereiden we ons voor op het afscheid van Laos en een nieuw avontuur in Vietnam.
Ik lees net dat NL geteisterd wordt door een enorme storm.
Doe voorzichtig en tot gauw.
Liefs Petra

1. Ingrid:
    Gaaf, Peet!!
    Dat is cultuur snuiven 😁
  2. Herry:
    Hoi,

Luang Prabang was toch bekend door de Killing Fields. Er zijn daar duizenden mensen vermoord door de Rode Kmer. Jullie hoeven niet bang te zijn want leider Pol Pot is al lang bestraft en gedood. Toch interessant om gezien te hebben. Dan nu naar het land van Ho Tchi Min. Veel plezier.
  3. Karin:
    18 januari 2018
    Gaaf Peet, wat een mooie ervaring weer. Ook prachtige foto's. Dikke kus.
  4. Helma:
    18 januari 2018
    Heel cool allemaal om mee te maken.
  5. Betsie:
    18 januari 2018
    Mooi petra om je verslag weer te lezen en de foto's te bekijken liefs van ons
  6. Janny de Leeuw:
    18 januari 2018
    mooie foto.s wat een storm vandaag mn pannen zijn op het dak blijven liggen pfffttt
  7. Annemieke:
    18 januari 2018
    Wat super gaaf zeg wat jullie allemaal beleven!
  8. Elly:
    18 januari 2018
    Het is weer genieten van jullie reisverslag .:)
  9. Meinja van den dool-de vos:
    He Petra,
    Wat leuk je verhalen te lezen en de foto te bekijken ziet er goed uit.
    Er komen herinneringen boven van onze reis in Thailand.
    Veel plezier stormachtige gr meinja
  10. Arie:
    18 januari 2018
    Ben benieuwd of jullie ook nog iets van de oorlogen uit de jaren 70 gaan zien.

GreetZ
  11. Jacqueline Canlon:
    18 januari 2018
    Leuk om jullie verhalen te lezen en prachtige foto’s!
  12. Akkie en Hans:
    19 januari 2018
    Wat een verrukkelijke manier van reizen, zo heb je echt de tijd om dingen te zien en om evt. contact te leggen met je mede-reizigers , want met handen en voeten ben jij erg behendig ;) ! Heel veel plezier nog in Luang Prabang, ben benieuwd wat je daar gaat zien/doen.
    Hier de storm weer geluwd.